Вашата оценка

Мостът до Месина – несбъднатата мечта на хората от Ботуша

Мостът до Месина – несбъднатата мечта на хората от Ботуша
12 Май 2023 г.

Мостът до Месина – несбъднатата мечта на хората от Ботуша

„На куково лято” или „когато цъфнат налъмите” – с тези фразеологизми ние българите иронизираме неосъществимите очаквания. Италианците пък казват: „ще стане, когато мостът надМесина бъде построен”.

Мечтата за мост, свързващ Ботуша с остров Сицилия през Месинския проток, е стара, колкото Римската империя. Още по времето на Пуническите войни консул Метел направил понтонен мост от стотици дървени бъчви, за да преведе през пролива стотина бойни слона от Картаген до Рим. Тази кампания от 252 г. пр.н.е. описва Плиний Стари в „Естествена история”.

Оттогава в публичното пространство изгряват и залязват различни проекти за тунели и мостове, но нито един изведен докрай. 

Ако бъде построен, мостът през протока Месина, който ще свърже континенталната част на Италия с най-големия италиански остров, ще бъде най-дългият (3.2 км) висящ мост в света.Кабинетът на Джорджия Мелони направи решителна крачка към реализирането на тази мечта, като прие указ, който изтупа от праха план, прокаран за последно по времето на Силвио Берлускони. 

През 2006 г. изграждането на моста бе поверено на консорциум, ръководен от италианската фирма Salini Impregilo, сега наречена WeBuild. Когато правителството на Берлускони падна през същата година, плановете за изграждане на моста се сринаха, заедно с неговото правителство, защото неговият наследник Романо Проди го счете за абсолютна загуба на пари и риск за околната среда. Сегашната управляваща коалиция го постави в списъка си с предизборни обещания и министърът на транспортна Матео Салвини го превърна в свой приоритет. Междувременно WeBuild заведе дело за нарушаване на договора, но все още е най-вероятният претендент за изпълнител, въпреки огромния международен интерес, в това число и от Китай. „В готовност сме да направим първа копка веднага, като проектирането ще отнеме осем месеца, докато времето, необходимо за изграждането на моста, ще бъде малко повече от шест години“, заяви готовност пред парламента Микеле Лонго, директор на WeBuild.

Стойността на проекта е 4,5 млрд. евро само за съоръжението и 6,75 млрд. евро – за съпътстващата инфраструктура от двете страни, която включва модернизиране на пътни и железопътни връзки, изграждане на терминали и извършване на подготвителна работа на сушата и морското дъно, за да „намалят хидрогеоложките рискове“ по време на строителството, според плана на Транспортното министерство.

От 1965 г. досега са усвоени 1,2 млрд. евро публични, сочи справката на Министерството на финансите. Салвини обича да повтаря, че отказът от проекта ще струва повече от реализирането му. Плановете може да изглеждат оптимистични, но 

предизвикателствата са сложни

В Южна Италия, където действат двата престъпни синдиката – калабрийската „Ндрангета“ и сицилианската Коза Ностра, корупцията е огромна. Неотдавнашният арест на шефа на Коза Ностра Матео Месина Денаро след 30 години престой в Сицилия представлява победа. Босът на сицилианската мафия бе против проекта, отчасти защото синдикатите на организираната престъпност се хранят с бедност и неразвитост.

Въпреки това страховете остават. Актуализирано отпреди 20 години проучване от мозъчния тръст Nomos Center предупреждава, че части от проекта, като транспорт и доставки, могат да попаднат под контрола на мафията, която ще иска пари за защита. Министър Салвини игнорира заплахата: „Не се страхувам от проникване на престъпници. Ние гарантираме, че най-добрите италиански, европейски и световни компании ще работят там. Ще има надзорни органи, върху които работим за всяко евро, инвестирано в моста.“

Но освен мафията има и други предпоставки, пред които е изправен проектът. 

Проливът Месина е по линията на разлом

където земетресение с магнитуд 7,1 през 1908 г. погуби над 100 000 души и предизвика цунами, което опустошиха крайбрежните райони в Калабрия и Сицилия. Това е най-смъртоносното сеизмично събитие, регистрирано в Европа досега. Освен това теченията в Месинския пролив са силни и се променят на всеки шест часа и се виждат от космоса, твърди НАСА. Проектът на WeBuild предвижда мостовата настилка да бъде такава, че да устоява на ветрове до 300 км/ч. и съоръжението да бъде отворено при вятър със скорост до 150 км/ч. Движението ще бъде по три ленти във всяка посока с влакова линия по средата. Така по трасето на всеки час ще преминават по 6000 коли и камиони, и 200 влака всеки ден. 

Мостът ще бъде на около 74 метра над морското равнище, ще позволява навигационен канал от 600 метра, позволяващ преминаването на товарни кораби и дори на най-високите круизни кораби. Той трябва да издържи на земетресение с магнитуд 7,5.

Според предварителните разчети само строителната фаза ще допринесе с 2,9 млрд. евро за националния БВП и ще създаде заетост на 100 000 души и 300 доставчици, обеща Микеле Лонго пред парламента. Той подчерта, че това ще са хора от Калабрия и Сицилия, където безработицата е висока. Според него 

„няма нищо невъзможно”

но голямата въпросителна е как ще преодолее съпротивата на еколозите, които твърдят, че мостът ще бъде опустошителен за терена и дивата природа.

„Месинският пролив е важно място, през което преминават птици и морски бозайници. Тук е концентрирана огромна част от световното биоразнообразие. Не само строителството, но и експлоатацията на съоръжението би нарушило миграционните пътища между Европа и Африка”, твърдят от групата Legambiente. 

Световният фонд за дивата природа (WWF) също поде кампания срещу съживяването на проекта. „Цялата зона на Месинския проток е защитена зона, съгласно Директивата за местообитанията на ЕС“, категоричен е Стефано Ленци от WWF Стефано Ленци. През 2006 г. групата подготвяше дело, за да се опита да го спре за нарушаване на защитените зони на ЕС. Еколозите са на мнение, че половинчасовият ферибот е далеч по-безопасен. 

Въздействието върху икономиката след моста ще бъде безспорно голямо, настоява Салвини. Той счита, че товарни кораби от Азия могат да акостират в Сицилия и товарите им да бъдат транспортирани с високоскоростни влакове до Европа. 

 

Общественото мнение от двете страни на пролива е противоречиво. Но мостът никога не е бил толкова близо до изграждане, след като Мелони подписа указа, който ще ще стане закон през юни. Салвини очаква строителството да започне до юли 2024 г.

Митът за Сцила и Харибда

не е случаен. Още в дълбока древност хората са мислели, че протокът е пазен от две митични морски чудовища. Скалната плитчина Сцила откъм континента е считана за шестглаво морско чудовище, а Харибда е водовъртеж край бреговете на Сицилия. Древните мореплаватели, един от които е гръцкият герой от Троянската война Одисей, е трябвало да избират между двете заплахи. Фразата „Между Сцила или Хибрида” придобива идиоматична употреба. Ние българите имаме подобна – „между чука и наковалнята“. Едно е ясно, че независимо кога ще се осъществи, мечтата за мост над Месинския пролив няма да угасне, докато не се осъществи.

Светлана Ваташка, по материали от чуждия печат

Сн. PIXABAY, PEXELS

ВХОД АГЕНТИ

Е-бюлетин

Онлайн Каталог

programa
programa
programa
programa